خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

یوناما؛ ادامه بازماندن دختران افغان از آموزش آنان را منزوی خواهد کرد !

یوناما؛ ادامه بازماندن دختران افغان از آموزش آنان را منزوی خواهد کرد !

یوناما یا دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان ،به مناسبت روز جهانی آموزش،در یک نوار تصویری تأکید کرده است که همهٔ شهروندان افغانستان باید به آموزش برابر و مساوی دسترسی داشته باشند .

خبرگزاری حاما: یوناما یا دفتر معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان ،ضمن تأکید بر آموزش برابر و همه جانبهٔ همه شهروندان افغانستان ، افزود که ادامه بازماندن دختران از آموزش در افغانستان ،این کشور را در سطح جهان منزوی خواهد کرد .

روزا اوتونبایوا ، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد برای افغانستان ، با نشر این تصویر گفته است که (تعلیم و تربیه در افغانستان مهم تر ازیک حق پنداشته می‌شود ،چون این یک اساس برای افغانستان است وبرای مقابله با چالش های امروزو ‌فرداتعلیم و آموزش یک امر لازمی میباشد ،ومقامات حاکم در افغانستان باید حمایت از این حقوق را به پیش گیرند.)

بر طبق آمارهای وزارت معارف کشور ، در سال روان میلادی بیش از ۱۱میلیون وپنج صد دانش آموز در تمام کشور مشغول آموزش بوده که از این میان ۴میلیون و۲۴هزار و ۵۷۴تن آنها دختر اند.

وزارت معارف به رادیو آزاری میگوید برای توسعهٔ آموزش در افغانستان در دوسال گذشته به تعداد ۹۷۲ مکتب جدید و۲۰۰ صنف محلی در ولایات مختلف ساخته شده است.

از سوی دیگر یونسف گفته است که در بیش از نیمی از مکتب ها در افغانستان، آب صحی ، بهداشت و دست شویی وجود ندارد .

اما ذبیح الله مجاهد ،سخنگوی امارت اسلامی درین باره به سلام وطن دار گفت ؛امارت اسلامی در تلاش توسعه یابی مکاتب و مدارس در سراسر افغانستان است ودر بخش دقیق کردن علوم نیز تحولات بوجود آمده است و تلاش شده است که علوم مطابق معیارهای بین المللی شود وکمی ها ازبین رود.

گفتنی است که تا اکنون بارها سازمان های جهانی از پیامد های خطر ناک بسته بودن آموزش برای دختران در افغانستان هشدار داده بودند اما امارت اسلامی همواره میگوید که با به وجود آوردن تغییرات در نصاب تعلیمی کشور ،مکاتب و دانشگاه ها بروی دختران باز میگردد.

نبیله عطائی

#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.