خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه از سوی روسیه و چین وتو شد !

قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه از سوی روسیه و چین وتو شد !

پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش‌بس در غزه که از سوی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد شده بود، از سوی روسیه و چین وتو شد.

خبرگزاری حاما: این قطع‌نامه پیشنهادی آمریکا که به روز جمعه، سوم حمل در شورای امنیت به رای گذاشته شد، خواستار یک آتش‌بس فوری و پایدار به مدت تقریباً شش هفته‌ای بود که زمینه‌ محافظت از غیرنظامیان و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه را فراهم میکرد و آزادی گروگان‌های اسرائیلی نیز بخشی از معامله بود.

رویترز نوشته است که ارائه‌ قطع‌نامه‌ روز گذشته از سوی آمریکا، نشان‌دهنده‌ تشدید بیشتر موضع واشنگتن در قبال اسرائیل بود.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش از رأی‌گیری گفت که این یک «اشتباه تاریخی» برای شورا خواهد بود که قطع‌نامه را تصویب نکند.

آمریکا قبلا چند قطع‌نامه درباره آتش‌بس را وتو کرده بود، این نخستین باری بود که طرح پیشنهادی خودش در شورای امنیت وتو شد.

به گزارش یورونیوز، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز قبل از رأی‌گیری اعلام کرد که مسکو از آتش‌بس فوری در نوار غزه حمایت می‌کند. او اما ضمن زیر سوال بردن لحن قطعنامه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده و لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل را به «انحراف جامعه بین‌المللی» با مقاصد «سیاسی» متهم کرد واز اعضای شورای امنیت خواست به این قطع‌نامه رأی مثبت ندهند.

او گفت که این قطع‌نامه «بیش از حد سیاسی» است و حاوی چراغ سبز برای اسرائیل است تا عملیات نظامی را در رفح انجام دهد.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: “ما شاهد یک نمایش نمادین ریاکارانه‌ایم (قطعنامه) محصول آمریکا به شدت سیاست‌زده و تنها هدفش به بازی گرفتن رای‌دهندگان است، آمریکا میخواهد فقط با نوعی صحبت از آتش‌بس در غزه تنها کشورهای عضو را سرگرم و راضی کند، این قطعنامه معافیت اسرائیل را از پاسخ به جنایاتی که مرتکب شده است تضمین می‌کند. حتی در پیش‌نویس این قطعنامه هم حرفی از جنایات اسرائیل به میان نیامده است.”

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل گفت که پیشنهاد ایالات متحده باعث ایجاد آتش‌بس فوری و پایدار نمیشود چراکه پیش‌ شرط‌هایی تعیین میکند.

سفیر چین در سازمان ملل گفت: “اگر آمریکا درباره آتش‌بس جدی بود بارها و بارها چندین قطعنامه شورای امنیت را وتو نمیکرد، چنین مسیر انحرافی را طی نمیکرد و در عین حال درباره مسائل مهم با ابهام برخورد نمیکرد و بازی با کلمات را راه نمی‌انداخت.”

نتیجه رای‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت شامل ۱۱ رای موافق، ۳ رای مخالفت روسیه، چین و الجزایر و رای ممتنع یکی از اعضای این شورا بود.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.