خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

افزایش آمار «سقط ناخواسته‌ جنین» میان زنان باردار در زنده‌جان ولایت هرات !

افزایش آمار «سقط ناخواسته‌ جنین» میان زنان باردار در زنده‌جان ولایت هرات !

شماری از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های مرگ‌بار میزان سال گذشته‌ در ولسوالی زنده‌جان هرات که اکنون زیر خیمه‌‎ها زندگی می‌کنند میگویند در حالی به خدمات صحی دست‌رسی ندارند که آمار «سقط ناخواسته‌ جنین» در میان زنان باردار در این ولسوالی نیز افزایش یافته است.

خبرگزاری حاما: آنها، می‌‌افزایند که جدا از سقط جنین، ولادت‌های عادی نیز زیر خیمه‌ها به گونه‌ سنتی صورت میگیرد و در مواردی سبب مرگ مادر و کودکش نیز شده است.

روستای «سنجاب»، یکی از روستاهای ولسوالی زنده‌جان است که بیش از ۹۶۰ تن نفوس دارد؛ اما باشندگان این روستا میگویند که از زمان وقوع زمین‌لرزه تا کنون به خدمات صحی دست‌رسی ندارند.

روستای وردک‌ها، از دیگر روستاهای ولسوالی‌ زنده‌جان است که یک مرکز درمانی دارد؛ اما کارکنان صحی این مرکز از افزایش آمار سقط ناخواسته‌ی جنین در این روستا نیز خبر می‌دهند.

نادیه، یک تن از پزشکان بخش نسایی_ولادی در این روستا، می‌گوید: «بیشتر مادرها طفل‌های شان را از دست داده‌ اند و در اوایل حاملگی سقط زیاد داشتیم و در هر ماه ما حدود چهار تا پنج سقط جنین داشتیم.»

در همین حال، مسئولان در ریاست صحت عامه‌ هرات، می‌گویند آنان برخی از روستاهایی که به خدمات صحی دست‌رسی ندارند را شناسایی کرده اند و با پشتیبانی مؤسسه‌ها، خدمات صحی را به آن‌ها فراهم می‌کنند.

غلام‌محمد حنیفی، معاون ریاست صحت عامه‌ی هرات، می‌گوید: «به خاطر ایجاد تسهیلات صحی در مناطق محروم، وزارت صحت عامه یک پالیسی مشخص و معین دارد که بر اساس آن پالیسی، ریاست صحت عامه‌ی هرات هم کمیته‌‌ای را برای تعیین ساحات سفید موظف کرده است. ما ساحات سفید را نه تنها در مناطق زلزله‌زده؛ بل که در تمام ولسوالی‌های ولایت هرات شناسایی کرده‌ایم تا در صورت مراجعه‌ی مؤسسه‌های همکار که خواهان همکاری و عرضه‌ خدمات صحی به مردم نیازمند باشند، این ساحات سفید برای شان معرفی و در دسترس زنان قرار داده می‌شود.»

گفتنی است که در نتیجه‌ زمین‌لرزه‌ فاجعه‌بار در ولسوالی زنده‌جان هرات در ۱۵ میزان سال گذشته، بیش از ۱۰۰۰ تن جان باخته و خانه‌های زیادی در این ولایت ویران شده اند. بیش‌تر آسیب‌دیدگان این زمین‌لرزه تا کنون زیر خیمه‌ها شب‌وروز شان را سپری می‌کنند. بر اساس گفته‌های باشندگان این روستاها، از زمان وقوع زمین‌لرزه تا کنون سقط ناخواسته‌ی جنین در این روستاها افزایش چشم‌گیری داشته است.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.