خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

تحقیق جدید؛ جاده ابریشم منبع پرورش تخم‌مرغ !

تحقیق جدید؛ جاده ابریشم منبع پرورش تخم‌مرغ !

باستان‌شناسان به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد پرورش اجداد جوجه‌های امروزی برای تولید تخم‌‌مرغ‌های بیشتر ۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در آسیای مرکزی آغاز شده است.

خبرگزاری حاما: براساس شواهد جدید به نظر می‌رسد که منبع پیدایش اولین تخم‌مرغ‌های پرورشی در جاده ابریشم باشد.

در همین حال، به گفته نویسندگان این پژوهش، در جهان باستان این پرندگان با تولید مطمئن تخم‌های ارزشمندشان به حیواناتی پرطرفدار تبدیل شده‌ بودند.

با این حال، امروز ثابت شده است که جوجه‌های امروزی از نسل «مرغ‌ جنگلی سرخ»‌‌اند.

نویسندگان این تحقیق، که روز سه‌شنبه در مجله(Nature Communications) منتشر شد، می‌گویند: «اکنون می‌توان با روش‌های تجزیه و تحلیل ژنتیکی به برخی سوالات قدیمی درمورد جوجه‌ها پاسخ داد.»

از سوی‌هم، تیم تحقیقاتی بین‌المللی تکه‌های پوسته‌‌ تخم‌مرغ‌‌ جمع‌آوری‌شده از ۱۲ سایت (ناحیه) باستان‌شناسی متعلق به یک هزار و ۵۰۰ سال پیش را بررسی و غربالگری کردند. این سایت‌های باستان‌شناسی در امتداد جاده ابریشم قرار داشتند.

جاده ابریشم مجموعه مسیرهای تجاری بود که آسیا و اروپا را به یکدیگر پیوند می‌داد. و کشف تعداد زیادی پوست تخم‌مرغ در این نواحی نشان داد که در این منطقه تخم‌مرغ هم کالای ارزشمندی به شمار می‌رفته است.

به گفته‌ی نویسندگان این پژوهش، امکان تولید فراوان این تخم‌مرغ‌‌ها محبوبیت بیشتر این پرندگان را موجب شده و زمینه را برای اهلی‌کردن گسترده آنها فراهم کرده است.

پژوهش‌های تازه‌ دیگری نیز می‌‌گویند که احتمالن در جنوب شرقی آسیا و هند و در دوره‌های مختلف مرغ‌ها را به چندین شیوه اهلی می‌کرده‌اند و به همین دلیل توانسته‌اند به جز مرغ جنگلی سرخ گونه‌های دیگری از پرندگان را نیز اهلی کنند.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.