خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

خلیل‌زاد: نخستین گام برای مذاکره با امارت اسلامی در دوره اوباما برداشته شد !

خلیل‌زاد: نخستین گام برای مذاکره با امارت اسلامی در دوره اوباما برداشته شد !

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان می‌گوید اولین گام‌ها به‌سوی گفت‌وگو درباره توافق با ا.ا در دولت اوباما برداشته شد نه دولت دونالد ترامپ.

خبرگزاری حاما: خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان گفته است که نخستین گام برای مذاکره با ا.ا، در دوره حکومت اوباما، زمانی برداشته شد که او نامه از یعقوب مجاهد، وزیر دفاع کنونی ا.ا دریافت کرد.

در همین حال، آقای خلیل‌زاد در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته است: «در دوره رئیس جمهور اوباما من نامه‌ای از یعقوب مجاهد دریافت کردم. در این نامه گفته شده بود که هیچ راه‌حلی نظامی برای آن‌چه در جریان است، وجود ندارد و ما به دنبال راه‌حل هستیم».

همزمان با این، وی در این نشست همچنین گفته است که سه اولویت مهم برای او از سوی دولت ترمپ تعیین شده بود که باید در مذاکرات به آن دست می‌یافت. نخست مذاکره بر سر توافقی که امکان خروج امن و منظم نیروهای امریکایی را فراهم می‌کرد. دوم باید اطمینان حاصل می‌شد که افغانستان به پناه‌گاه سازمان‌های ترورسیتی باز نمی‌گردد و سوم این‌که مذاکرات بین‌الافغانی صورت بگیرد.

از سوی‌هم، خلیلزاد گفته است که رئیس‌جمهور بایدن گزینه خروج مشروط نیروها از افغانستان را انتخاب نکرد.

نماینده ویژه پیشین امریکا برای افغانستان افزوده که او گزینه پذیرش مشروط توافق دوحه را توصیه کرده بود و به این باور است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا هم آن را توصیه کرده بود. اما به گفته خیلزاد افراد دیگری در دولت امریکا با این استدلال که ا.ا حملات‌شان به نیروهای امریکایی را از سر می‌گیرند،‌ از پذیرش توصیه آن‌ها خودداری کردند.

با این حال، هم خلیلزاد و هم بلینکن از خروج نامشروط نیروهای امریکایی از افغانستان حمایت کردند.

این در حالی است که پس از برگشت دوباره ا.ا به قدرت در افغانستان، کشور‌های همسایه، منطقه و جهان، به‌شمول برخی از مقام‌های ایالات متحده بارها از حضور، فعالیت و و سازماندهی حمله‌های بیرون‌مرزی توسط گروه‌های هراس‌افگن مانند داعش خراسان از افغانستان هشدار داده‌اند.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.