خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

مارکس: بسیاری از مقامات طالبان طرفدار مکتب رفتن دختران هستند

مارکس پوتزل، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید بسیاری از مقام‌های طالبان طرفدار آموزش دختران هستند.

به گزارش خبرگزاری حاما: مارکس پوتزل در گفت‌وگو با شبکه خبری چینی سی سی تی وی گفت: پس از گفت‌وگوها با مقام‌های طالبان، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای را از تغییرات در رویکرد طالبان در مورد به مسایل حقوق بانوان دیده است.

معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان گفت: هنگامی که من با رهبران طالبان در کابل، معاونان رییس الوزا و وزیران گفت‌وگو کردم و وقتی به ولایت‌ها می‌روم و با والی‌ها و ولسوال‌ها گفت‌وگو می‌کنم کسی را ندیدم که طرفدار آموزش دختران نباشد، این به من نشان می‌دهد که بیشتر مردم در این کشور طرفدار آموزش دختران هستند.

شماری از دانش‌آموزان دختر از بسته ماندن مکتب‌های شان ابراز نگرانی می‌کنند و خواهان روشن شدن سرنوشت مکاتب دخترانه هستند.

دختران دانش آموز می‌گوید دو نشست از علما برگزار شد ولی هیچ سخنی در باره مکتب‌ها و شروع مکتب دخترانه در میان نیامد، همه‌ی شان سکوت کردند و هیچ حق برای دختران ندادند.

پیش از این، شیر محمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، انس حقانی عضو ارشد طالبان، فاروق اعظم مشاور وزارت انرژی و آب و شماری از چهره‌های دیگر طالبان خواهان بازگشایی مکاتب دختران شده اند.

کارشناسان روابط بین‌الملل، می‌گوید: بستن مکاتب دخترانه و مخالفت با تحصیل زن‌ها به عنوان یکی از نقاط بر جسته و یکی از اصول فکری طالب‌ها پنداشته می‌شود.

مقام‌های طالبان بارها گفته است که بازگشایی مکاتب دختران بستگی به تصمیم رهبری طالبان دارد.

Input your search keywords and press Enter.