خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

نمونه ای از سیرت اقتصادی پیامبر اسلام

در عصر جاهلیت پیشا اسلام و قبل از برآمدن خورشید حیات بخش و ستم سوز آن ، تا زمان حضور پیامبر اکرم (ص) در شهر مدینه ( یثرب ) آن روزگار ، نبض اقتصاد در دستان فزون خواه و آزمند قوم یهود قرار داشت . قرآن کریم به وضاحت تمام پول پرستی ، زر اندوزی ، حرص و آز ، تکاثر ثروت و آرزو های بلند قوم یهود را برجسته ساخته است و چنین به روشنی بیان داشته است : « وپیداست که آنها ( طایفه یهود ) به حیات مادی حریص تر ازهمه مردمند حتا ازگروه مشرکان ، به این جهت هریهودی آرزوی هزار سال عمر را در سر میــپروراند واگر آرزویش محقق شودعمر هزار سال ، اورا ازعذاب الهی نرهاند وخدا ازکردارآنها آگا هست » . ( آیت 96بقره ) _ خواست و آرزوی که اکــــثر یهودی ها در راستای تحقق آن گام بر می دارند و به همین مبنا سیاست اقتصادی خود را که بر پایه های « ربا » نهـادینه شده است ، اجرایی و عملی می سازند . در عصر ما ، کمیــته نام نهاد ( ۳۰۰ ) که مرکزیــت آن در بازار بورس Wall Street آمریکا قرار دارد و بیشــترینه اعـضای کمیته یاد شده به ویژه حلقه نخست تصمیم گیری را صهیونیـــست های مشهور و بنام از سراسر جهان تشکیل می دهد ، برنامه ریز و مجری سیاست های بهره کشی امپریالیــسم جهانی استــند ، طوریکه قیمت گزاری کالا های اساسی مانند : نفت ، گاز ، ارز ، خوار و بار ، و حتی سلاح های مرگبار از سوی همین کمیته تعیین میگردد. کمیته ۳۰۰ در کنار فعالیت های اقتصادی پر سود خود ، سمت و سو دهی افکار و سیاســت جهــانی را نیز مدیریت و رهبری می کند ،چنانچه در پیدایش ، تمویل و فعالیت گروه های مافــیایی و فرا قانونی و تشـکل های تروریستی در جهان به ویژه در دنیای اسلام و خاور میانه با بهره گیری ابزاری از گروه های تکفیری همچون : سپاه صحابه ، سپاه جنگهوی ، لشکر طیبه ، القاعده ، بوکو حرام ، حزب تحریر ، داعش ، آیسیس ، الشباب و ده ها گروه دیگری از این نوع ، دست بالایی دارد . در همین راستا درجریان جنگ چند ساله کشور یمن خبری رسانه ی شد ، که حاکی از تشکیل یک ائتلاف مثلــــث نا مقدس صهیونیست های آمریکا ، رژیم آل ســــعود و گروه هراس افگن القاعده بمنــظور کوبیدن وشکستن مقاومت کم نظیر حوثی های کشور یمن می باشد . البته نقش رژیم آل سعود در تمویل این پروژه شیطانی کمیته ۳۰۰ پس از ناکامی « ائتلاف عرب » و شریک ساختن گروه تکفیری « القاعده » در این پروژه بسیار بسیار برجــسته می نمایاند .
چه صهیونیست های امروزی اگر چه بعضا تبار یهودی ندارند ، اما تأمین منافع کلان ناشی از شهوت اقتصادی شان آنها را در زیر سقف کمیته ۳۰۰ گرد ‌آورده است .چنانچه جنگی 6 ماهه اوکرایین را که پایان نزدیک به آن متصور نیست همین صهیونیست های امریکا و اروپا با هزینه کردن میلیارد ها دالر پیش می برند. پیداست که در این جنگ ویرانگر نقش حکومت اولیگارشی روسیه به رهبری پوتین را نمی توان نا دیده گرفت.
به هر روی از موضوع و محتوا ی اصلی این نوشتار که چگونگی رفتار گرامی پیامبر اسلام را در برابر ثروت اندوزی و تکاثر طلبی قوم یهود نشان می دهد دور نشویم ، نا گفته پیداست آنچه را که گفته ِآمدیم بی ارتباط با برنامه عمل قوم یهود در زمان نزول وحی نه تنها نمی تواند باشد که تسلسل منطقی نیز دارد
اینک اندیشه ، رفتار و برنامه عمل پیامبر خدا حضرت محمد (ص) در برابر « ربا خواران » قوم یهود مستقر در بازار مدینه را با بهره بری از متون و منابع معتبر تاریخی به تبیین و تشریح می گیریم .
همان طوریکه پیش از این یاد گردید ، قبل از ورود پیامبر به « مدینه » نبـــض بازار آن شهر ، در دســت نا پاک یهودان بود ، آنها مزارع و باغ های انگور را در تصرف و مالکیـــت خود داشتند ، از برکت تاکسـتان های مدینه چرخه کارخانه های تولید شراب بهر فروش به گردش در می آمد . مغازه های بزرگ طلا فروشی در انحصـــار یهودیان قرار داشت ، کم فروشــی ، ربا خواری و نیز پیش خرید فرآورده های زراعتی از باغ داران و کشاورزان منطقه کار های روزانه قوم یهود را نمایــش می داد . یهودی ها دو پیمانه داشتند ، یکی برای فروش و دیگری برای خرید ، پیمانه خرید بزرگتر بود و پیمانه فروش کوچکتر به این معنی که محصولات کشاورزی را با پیمانه بزرگ می خریدند و با پیمــانه کوچک به مردم عرضه می کردند که از این راه به ثروت های کلان بی زحمت باد آورده دست یافته بودند.
پیامبر بزرگ اسلام با دیدن این وضعیت ظالمانه و غیر انسانی سخت برِآشفت و برای رفع این معضل اجتماعی چاره اندیشی کرد . ایشان در نخسـتین روز های ورود به شــهر « یثـــرب » به عنوان اولین اقدامی معطوف به سود مردم مستـــضعف « یثرب » را به « مدینه » تغیــیر نام داد . این عمل خدا پسندانه آن حضرت پیام روشن مهم و با ارزشی بود به ستم پیــشگان یهود و توده های ستـــم دیده و آن اینکه ، از این روز به بعد ارزش هـــای حاکم جاهلیت پیشا اسلام ، جای خود را به نفع ارزش های انسانی و اسلامی مذهب جدید میدهد و قرار است نظام ارزشمند الهی بر بنیاد « مدنیت » و بر بالای ویرانه های توحش و بربریت جاهلی قد بر افرازد و تمامی سنگ بنیاد برج و بارو های جاهــلیت که زمینه ها را برای پدید آیی نظام ضد ارزشی فراهم ساخته بود فرو ریزد ، و ساخـــتار نظام « مدینه الرسول » شکل بگــیرد و در یک کلمه در بعد اقتصادی « بیع » ( حلال ) جاگزین « ربا » ( حرام ) گردد ، که خدایش فرموده است : « احل الله البیع و حرم الربا » . ( خداوند بیع را حلال و ربا را حرام قرار داده است ) . پیامبر اسلام به دگرگونی وضعیت بازار ، با بهره گیری از خرد و فراســتی ذاتی که داشت توجه مزید به عــــمل آورد ، ایشان برنامه کوتاه مدت اقتصادی خود را طوری تدوین و سازمان دهی کرد که نه تنـها با ربا خواران یهود به رقابت سالم پرداخت ، که گردش سرمایه را از دست یهودی ها نیز خارج ساخت . به همین منظور به چــند نفر از صـحابی از جمله حضرت ابوبکر ، عبد الرحمن بن عوف و سعد بن عباده انصاری هدایت داد تا بازار نوی در کنار بازار قدیمی اعــمار نمایند ، پس از چـند روز بازار جدید ساخته شد ، دکاکین به انصار و مهاجرین به صورت عادلانه توزیع گردید و خود پیامبر به عرضه و تقاضــای بازار نظارت داشتند و آنرا مدیریت می نمودند . از اینکه عدالت وشـــفافیت در داد و ستد مســلمان ها وجود داشــت و کالا ها به کمترین نفع عرضه می گردید به زودی بازار مسلمان ها رونق گرفــت و جنب و جوش خاصی پیــدا کرد اما در عـوض بازار یهودی ها که بر پایه « ربح » بنا یافته بود آهسته آهسته از رونق پیشین بر افتاد . از سوی عوامل دیگری در بر اندازی رونق بازار یهودی ها نقش کلیدی بازی کرد . از جمله حرام و منع قرار دادن تولید ، فروش و نوشیدن شراب ، همچنان تحــریم استعمال طلا برای مردان و نیز استفاده پارچه های ابریشمی هنــگام ادای نماز و خرید و فروش پوست حیــوانات حرام گوشت بود که اسباب سقوط بازار ستم پیشگان یهود را بدون جنگ و خون ریزی فراهم کرد . به امید اینکه مسلمان ها بتوانند از شیوه عقلانی و رفتار مبتنی بر خرد آن حضــرت در کل ابعــاد بویژه بعد اقتصادی ایشان ، به توسعه و رونق اقتصادی دست یابند . و از یک جامعه مصــرفی و مستهــلک به سود یک جامــعه خود کفا و مؤلد تغییر جهت دهند .

نویسنده: عزیزالله طهماسی

Input your search keywords and press Enter.