خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

حکم بازداشت ۱۳۰ نفر از سوی وزارت عدلیه کشور ترکیه

وزارت عدلیهٔ ترکیه حکم بازداشت بیش از ۱۳۰ نفر را داده است که گمان می رود در فروریختن ساختمان‌های غیر معیاری در زلزلهٔ روز دوشنبه در آن کشور مسوول اند.

بکیر بوزداغ، وزیر عدلیهٔ ترکیه، روز یکشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفت که این افراد در پیوند به اعمار ساختمان هایی که در برابر زلزله مقاومت نکرده اند، تحت پیگرد قرار دارند.

این درحالی است که شمار کشته شدگان زلزله در ترکیه و سوریه به بیش از ۳۳ هزار رسیده و سازمان ملل متحد هشدار داده است که رقم تلفات ممکن دو برابر شود.

مقامات از بازداشت ده نفر خبر داده اند و هفت نفر دیگر را ممنوع الخروج اعلام کرده اند.

در ویدیویی که منتشر شده است که نشان می‌دهد، پولیس استانبول، محمد یاسر چوسکون، مسوول یک شرکت ساختمانی را پیش از سفرش به مونتینگرو در میدان هوايی بازداشت می‌کند.

چوسکون یکی از قراردادی های ساختمان های رهایشی رونیسان در انتاکیا است که در اثر زلزله اخیر سرنگون شدند. اما او گفته است از اینکه چرا آن ساختمان ها سرنگون شده، آگاهی ندارد و سفر او نیز ربطی به پیامد های زلزلهٔ اخیر ندارد.

اناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه، گزارش داد که دو نفر در ولایت غازیانتپ به ظن قطع ستون ها برای ایجاد فضای اضافی در ساختمانی که در اثر زلزله فرو ریخته، بازداشت شدند.

اگرچه ترکیه قوانین اعمار ساختمان ها مطابق با معیارهای مهندسی ضد زلزله دارد، اما این قوانین به ندرت اجرا می‌شود و این کار یکی از عوامل فروریختن هزاران ساختمان عنوان شده است.

رسانه‌های دولتی ترکیه روز شنبه گزارش دادند که مقامات ترکیه ۴۸ نفر را به اتهام غارت یا تلاش برای فریبکاری از قربانیان زلزلهٔ بازداشت کرده اند.

بر اساس فرمانی که روز شنبه در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد، سارنوالان اکنون اختیارات بیشتر دارند و می‌توانند، تحت وضعیت اضطراری، افراد متهم به جرایم غارت را سه روز بیشتر یعنی برای مدت هفت روز در بازداشت نگهدارند.

Input your search keywords and press Enter.