خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

تغذیه ناسالم چه ارتباطی با افسردگی دارد؟

 آیا اشخاصی که از غذاهای ناسالم استفاده میکنند افسردگی شان بیشتر است؟

محققان بنیاد صحت روانی در برازیل می‌گویند مطالعات آن‌ها نشان می‌دهد که میزان افسردگی در افرادی که غذاهای ناسالم مانند چپس، بیسکویت، آیسکریم، کیک و غذاهای آماده شده می‌خورند، تقریبا 80 درصد بیش‌تر است.

این مطالعه توسط محققان بالای 2572 دانشجو برازیلی در مورد عادات غذایی و سبک زندگی‌شان انجام شده است.

و بعدأ نتیجه این مطالعه ها را با مردم شریک ساختند که انسان های که بیشتر از غذاهای ناسالم و آماده بیشتر استفاده میکنند میزان افسردگی شان نسبت به دیگر افراد بیشتر است.

محققان دریافته‌اند کسانی‌که غذاهای آماده شده و کنسرو که حداقل 31 درصد از مصرف روزانه آن‌ها را تشکیل می‌دهد، تا 82 درصد در طول مطالعه به افسردگی تشخیص داده شدند.

این فیصدی در مقایسه با افرادی بود که کمتر از 16 درصد مصرف روزانه خود را به مصرف غذاهای آماده اختصاص می‌دادند.

غذاهایی کنسرو یا آماده شده، چپس و برگر، چاکلیت و کیک و … معمولا حاوی پنج ماده و مواد شیمیایی اضافی مانند امولسیفایرها و شبیه‌سازهای طعم هستند که ماندگاری و طعم غذاها را بیش‌تر می‌سازد، اما لزوما برای مصرف کننده‌گان مفید نیستند.

محققان برازیلی می‌گویند که آنچه انسان‌ها می‌خورند، می‌تواند بر خلق و خوی آن‌ها به گونه‌های مختلف تأثیر بگذارد. به گونه مثال، تنقلات حاوی شیرینی و نوشیدنی‌های کافیین‌دار می‌توانند سبب تقویت موقتی بدن شوند اما این اثر کوتاه مدت است و می‌تواند با مختل کردن خواب، بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

من به عنوان یک نویسنده، پیشنهاد میکنم تا از استفاده مواد خوراکی ناسالم و آماده در شهر و خیابان ها جلوگیری شود و بجای مصرف این نوع غذاها که  مضر است از غذا های مفید و صحی استفاده شود.

مرتضی شیرزی
‏#Hama_News_‌خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.