خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

انتقاد از مقامات امارات متحده عربی بابت “بازداشت خودسرانه” ۲۷۰۰ پناهجوی افغان

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید امارات متحده عربی ۲۷۰۰ شهروند افغان را در یکی از بزرگترین کمپ‌های سربسته جهان زندانی کرده است. شرایط زندگی در این کمپ به گفته این نهاد بسیار “اسفناک” است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه ۱۵ مارس در گزارشی مقامات امارات متحده عربی را متهم کرد که از بیش از ۱۵ ماه پیش ۲۷۰۰ پناهجوی افغان را در “بازداشت خودسرانه” نگه داشته‌اند، به گونه‌ای که این پناهجویان به هیچ راه قانونی برای ارائه درخواست پناهندگی یا اخذ اقامت در جایی دیگر دسترسی ندارند.

بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر بسیاری از این افغان‌ها در “شهرک بشردوستانه امارات” اقامت دارند که یکی از بزرگترین کمپ‌های جهان است. طبق این گزارش بسیاری از این پناهجویان دچار افسردگی شده‌اند و از حق دسترسی به امکانات کنسولی نیز محروم‌ مانده‌اند. به گفته این سازمان امکان آموزش و تحصیل برای کودکان‌ ساکن در این کمپ نیز فراهم نشده است.

در گزارش از این کمپ بزرگ در ابوظبی آمده است: «سطح زندگی در آنجا بسیار بد و نامناسب است. زندانیان از اقامت بیش از ظرفیت، نبود امکانات اولیه و هجوم حشرات گزارش داده‌اند.»

وزارت کشور و وزارت خارجه امارات به پرسش‌های دیده‌بان حقوق بشر درباره این کمپ پاسخ نداده‌اند.

دفتر وزارت خارجه آمریکا که مسئول جابه‌جایی پناهجویان افغان است به طور کتبی به دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که ایالات متحده خود را متعهد می‌داند تا برای جابه‌جایی افغان‌هایی که به خصوص در این کمپ ساکن هستند، اقدام کند.

مقامات امارات پس از قدرت‌‌گیری طالبان در افغانستان در اوت ۲۰۲۱ گفته بودند که این کشور حاضر است هزاران پناهجوی افغان را به طور موقت بپذیرد. آنها گفته‌اند که امارات متحده عربی متعهد شده تا اطمینان حاصل کند که مهاجران افغان در آسایش، امنیت و عزت زندگی می‌کنند و ابوظبی با سفارت ایالات متحده برای اسکان مجدد آنها همکاری می‌کند.

پس از خروج بی‌برنامه و پر هرج و مرج نیروهای آمریکایی از کابل در اوت ۲۰۲۱، ارتش امارات و نیز گروه‌های خصوصی  هزاران شهروند افغان را به امارات منتقل کردند. پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی نیز پروازهای چارتر خصوصی به امارات برای جابه‌جایی افغان‌ها ادامه داشت.

پناهجویان افغان به “شهرک بشردوستانه امارات” و “شهرک کارگران تصمیم” که یک مجتمع بزرگ آپارتمانی برای اقامت پناهجویان است برده شدند و بسیاری از آنها بعدا اجازه اقامت در آمریکا، کانادا و کشورهای دیگر را گرفتند.

بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ پناهجو نتوانستند اجازه اقامت در کشور دیگری را بگیرند و به گزارش دیده بان حقوق بشر در شرایط “بازداشت خودسرانه” به سر می‌برند.

پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر در امارات می‌گوید: «مقامات امارات بیش از ۱۵ ماه است که هزاران پناهجوی افغان را بدون امید به پیشرفتی در پرونده‌هایشان در وضعیتی وحشتناک حبس کرده‌اند.»

برای تهیه این گزارش در اواخر سال میلادی گذشته با ۱۶ افغان مصاحبه شده است. آنها گفته‌اند نمی‌توانند آزادانه کمپ را ترک کنند و ماموران امنیتی به طور مرتب آنها را کنترل می‌کنند و حتی برای رفتن به بیمارستان یا مرکز خرید با آنها می‌روند.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، مقامات امارات قوانین بین‌المللی و دستورالعمل‌های سازمان ملل در مورد پناهجویان و مهاجران را با “بازداشت خودسرانه” آنها نقض کرده‌اند.

امارات عضو کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل نیست.

دیده‌بان حقوق بشر از امارات خواسته تا فورا این پناهجویان را آزاد کرده و به آنها اجازه دهد به طور “عادلانه و فردی” پروسه پناهندگی را طی کنند و تا زمان مشخص شدن وضعیت پرونده‌شان هرجا که می‌خواهند اقامت داشته باشند.

این نهاد حقوق بشری همچنین از وزارت امور خارجه آمریکا خواسته تا از اهرم‌های خود برای آزادی این پناهجویان افغان‌ و تسریع در درخواست پناهندگی یا آزادی مشروط بشردوستانه آنها استفاده کند.

ایالات متحده پس از خروج نیروهایش از افغانستان ۸۸ هزار شهروند افغان را از این کشور خارج کرد. با این حال هزاران نفر که برای دولت آمریکا کار می‌کردند در افغانستان مانده‌اند و منتظر صدور ویزای مهاجرت هستند.

 

Input your search keywords and press Enter.