خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

سازمان ملل: هنوز میلیون‌ها نفر در افغانستان به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی ندارند

سازمان ملل: هنوز میلیون‌ها نفر در افغانستان به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی ندارند

 

سازمان ملل در روز جهانی آب اعلام کرده است که هنوز میلیون‌ها نفر در افغانستان به آب آشامیدنی پاک و سالم دسترسی ندارند.

به گزارش خبرگزاری حاما: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل روز سه شنبه(اول حمل۱۴۰۲)، گفته است که در افغانستان میلیون‌ها نفر به کمبود آب آشامیدنی پاک و سالم مواجه هستند، همچنان این سازمان گفته که از محله‌هایی که میزبان آوارگان داخلی و مهاجران بازگشته از خارج هستند، در زمینه نیازهای اساسی از جمله «با نصب دستگاه‌های آبرسانی از طریق انرژی خورشیدی» حمایت می‌کند.

این نهاد همچنان افزوده است که در حال حاضر تنها کمتر از سی درصد نفوس این کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و در بسیاری از ولایت‌های افغانستان پروژه‌های آبرسانی را به مردم محلی اجرا کرده است.

در نقاط دور دست کشور مردم هنوز از آب حوض‌ها، رودخانه‌ها و کاریزهایی آب می‌نوشند که معمولا برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود.

از سویی، بر اساس اداره مرکزی آمار افغانستان در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰ درصد از آب‌های آشامیدنی افغانستان به مدفوع آلوده‌ بوده است.

سازمان ملل در گزارشی در باره” بحران جهانی آب” از بحران قریب‌الوقوع آب در جهان هشدار داد و گفته است که «جهان چشم‌ بسته در مسیری خطرناک گام بر می‌دارد و عملا با مصرف بیش از حد آب و ادامه سیاست‌های توسعه ناپایدار، بحرانی جهانی را دامن می‌زند».

براساس این گزارش حدود ۲۶ درصد از جمعیت جهان به آب آشامیدنی پاک و حدود ۴۶ درصد مردم به خدمات مدیریت شده و ایمن حفظ‌الصحه دسترسی ندارند.

این در حالیست، که حدود ۱۰ درصد از نفوس جهان در کشورهای فقیر و کم توسعه زندگی می‌کنند که به کمبود آب پاک و سالم مواجه هستند. تنش آبی در این کشورها بلند و بحرانی است.

نیلوفر موسوی
‏#HamaNews_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.