خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

افتتاح نخستین نمایشگاه و بازار تحت نام “بازار ویژه زنان متشبث” در ولایت بادغیس

افتتاح نخستین نمایشگاه و بازار تحت نام “بازار ویژه زنان متشبث” در ولایت بادغیس

خبرگزاری حاما: برگزاری نخستین نمایشگاه و بازار سه روزه تحت نام حمایت از صنایع دستی زنان در دو مکان جداگانه  در ولایت بادغیس راه‌اندازی شده است. که در آن صنایع دستی زنان از قبیل آثار میناتوری، قالین، لباس‌های افغانی مثل خامکدوزی، گند های افغانی در این بازار برای فروش گذاشته شده است.

علی رضا فولادی، یک تن از برگزار کننده‌گان این نمایشگاه می‌گوید که هدف آنها از برگزاری این چنین نمایشگاه ها و این گونه‌ بازارها، حمایت از صنایع دستی زنان بوده و خودکفایی زنان از لحاظ اقتصادی میباشد.
وی می‌گوید: «برای زنان بادغیس و تمام زنان افغانستان که متشبث هستند ضرور است که مارکیت ها و بازار های برای خرید و فروش داشته و محصولات خود را بتواند به صورت آسان فروخته و به نمایش بگذارند».

این بازار برای سه روز برگزار شده است.
در همین حال شماری از زنان مشتبث و تجارت پیشه از راه‌اندازی این گونه نمایشگاه ها و بازارها برای زنان استقبال کرده و ابراز خرسندی نموده وآنرا باعث رونق یافتن تجارت و کسب کار زنان دانسته و میگوید. برگزاری چنین نمایشگاه ها انرژی مثبتی برای زنان داده و بیشتر به زندگی امیدوار میکند.

راحله مرادی یک تن از اشتراک کننده‌گان در این بازار می‌گوید که برگزاری این گونه بازارها می‌تواند در قسمت رونق کار زنان متشبث تاثیر‌گزار بوده و حضور زنان را در جامعه حفظ کرده است.

وی می‌گوید: «امروز ما توانستیم صنایع دستی خود را که لباس، قالین وطنی دست بافت زنان و دیگر اشیا است، به نمایش بگذاریم. از اینکه برای ما اجازه دادند تا بازار خود را برگزار نماییم و در آن صنایع دستی خود را به نمایش گذاشتیم خیلی زیاد خوشحالیم و خواهان فرصت‌های بیشتر در زمینه کاریابی و حمایت از زنان متشبث می‌باشیم».

عطیبه توخی، یک تن دیگر از مسئولان بازار ویژه زنان در ولایت بادغیس می‌گوید که این بازار به هدف برقراری ارتباط میان زنان متشبث و تجارت پیشه می‌باشد و از ولسوالی ها و قریه جات باهم بیشتر آشنا شده تا بتوانند تولیدات شان را برای همدیگر به نمایش گذاشته و از محصولات یکدیگر آگاه شده و زمینه پیشرفت شان را مهیا سازند.

این در حالی‌ست که شماری از زنان بعد از ایجاد تحولات و تغیرات در عرصه سیاست و حکومت داری در کشور خیلی ها شغل شان را از دست داده بودند و یا هم کار شان ورشکست شده و همچنان یک تعداد شان اجازه کار را نداشتند. ما از چندی به این سو، بازار زنان متشبث در ولایات مختلف بخصوص کابل، هرات مزار شریف دوباره فعال گردیده در حال پیشرفت روز افزونی میباشد. و همچنان خواست زنان تجارت پیشه از حکومت این که بیشتر در زمینه رشد صنایع دستی زنان کار نموده و برای شان زمینه پیشرفت و ترقی را مساعد سازند.

شهربانو شجاعی
خبرگزاری حاما
#Hama- news#

Input your search keywords and press Enter.