خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

روز جهانی کودک و جایگاه آنان درسیاست های حاکم در جهان

روز جهانی کودک و جایگاه آنان درسیاست های حاکم در جهان

روز جهانی کودک روزی است که برای تجلیل از کودکان به رسمیت شناخته شده‌است و این روز در کشورهای مختلف در تاریخ‌های مختلف تجلیل می شود و در چهار قاره کره زمین و در سیاست های کشورها چگونه تجلیل و چه جایگاهی دارند؟

روز کودکان برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ با تعیین تاریخ ۲۳ آوریل توسط جمهوری ترکیه به‌طور رسمی رخصتی ملی اعلام شد.

روز کودکان از سال ۱۹۲۰ به وسیله دولت و روزنامه‌های آن زمان که این روز را برای کودکان اعلام کرده‌است، در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. با این وجود تصمیم گرفته شد که برای تأیید و توجیه این جشن نیاز به تأیید رسمی است و اعلامیه رسمی در سال ۱۹۲۹ توسط بنیانگذار و رئیس‌جمهور جمهوری ترکیه مصطفی کمال آتاترک تأسیس شد.

روز جهانی کودکان فقط روزی برای جشن گرفتن کودکان به عنوان یک کودک نیست، بلکه فرصتی برای آگاهی‌بخشی به کسانی است که در سراسر جهان خشونت را در قالب سوءاستفاده، استثمار و تبعیض تجربه کرده‌اند.

ارزش کودکان در کشور های مختلف شکل و ریشه مختلف دارد بعضی از کشور ها زمان که کودک متولد میشود پیش از پیش برای داشتن آینده خوب برای اطفال امکانات (پرورش، تعلیم، تحصیل…) فراهم وتوجه جدی صورت می‌گیرد تا در آینده فرد موثر برای خود خانواده و کشور به بار بیاید.

اما هست کشور هایی که کودک در جاده ها مصروف هستند از تعلیم و تحصیل فاصله دارند و برای پیدا کردن لقمه نان سرگرم انجام کارهای شاقه هستند بطور نمونه افغانستان کشوری که سال های سال کودکان آن از حقوق اولیه شان دور هستند و نمیتوانند حتی ثانیه برای آینده بهتر شان فکر کنند چون روزها را در جاده ها با کار های شاقه شام میکنند.

در همین حال کودکان افغان این روز را در حالی تجلیل میکنند که با مشکلات و فشار های زیادی اقتصادی، روحی و روانی دست پنجه نرم میکنند و قرار گزارش های مختلف بعد از حاکمیت دوباره امارت اسلامی بر افغانستان نهاد های امداد رسان فعالیت هایشان را برای کودکان در افغانستان یا متوقف ساختند و یا کمرنگ تر از گذشته ها بوده است.

نویسنده: مرتضی شیرزی

Input your search keywords and press Enter.