خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

دست آوردهای منفی آمریکا و متحدین آن در دو دهه جنگ در افغانستان

دست آوردهای منفی آمریکا و متحدین آن در دو دهه جنگ در افغانستان

به تازگی گزارشی توسط روزنامه گاردین منتشر شده است که از جنایات جنگی هولناک نظامیان انگلیسی در افغانستان حکایت می‌کند. طبق این گزارش، ۸۰ غیرنظامی افغان توسط نیروهای ویژه انگلیسی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ کشته شدند و یکی از نظامیان انگلیسی به تنهایی ۳۵ غیرنظامی را در جریان شش ماه ماموریت خود در افغانستان به قتل رساند. طبق این گزارش، دلیل کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان انگلیسی، اجرای سیاست «خاتمه دادن به زندگی همه مردان در سن جنگ» بوده است.

خبرگزاری حاما: ده‌ها گزارش‌ مستند و شاید صدها مورد مکتوم از ارتکاب جرایم جنگی (نقض مقررات جنگ) و جرایم علیه بشریت (کشتار جمعی) توسط نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان وجود دارد، از فجیع‌ترین و شنیع‌ترین نمونه‌های جنایات نظامیان خارجی در افغانستان که به عنوان مشت نمونه خروار می‌توان یاد کرد، قتل عام میوند است که در سال ۲۰۱۰ رخ داد.

در این جنایت گروهی از نظامیان آمریکایی موسوم به تیم کشتار سه غیر نظامی را در قندهار به قتل رساندند و پس از گرفتن عکس یادگاری با اجساد برهنه شده قربانیان، اعضای بدن آنها را به عنوان غنائم جنگی برداشتند.

در سال ۲۰۱۲ یک نظامی آمریکایی سحرگاه از پایگاه خود خارج شده و با مراجعه به یک روستا در منطقه پنجوایی قندهار، ۱۶ غیرنظامی از جمله چند کودک و زن را قتل عام کرد.

در یک مورد دیگر ۳۹ قتل فراقضایی توسط نظامیان استرالیایی مستقر در افغانستان در سال ۲۰۲۰ فاش شد.

جنایت دیگری توسط نظامیان هلندی در ولایت ارزگان به ثبت رسید که در آن نظامیان هلندی به سوی چندین منزل به گمان این که اعضای طالبان در آنجا گردهمایی دارند،‌ شلیک کردند که در نتیجه تعدادی غیر نظامی جان خود را از دست دادند.

با توجه به شواهد و مدارک موجود می‌توان ادعا کرد که طی حضور بیست ساله اشغال افغانستان توسط آمریکا و متحدان آن، صدها مورد رفتار نظامی توسط نیروهای آنها در این کشور انجام شده که مصداق جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت می‌باشند. این جنایات که اغلب در قالب عملیات‌های شبانه انجام می‌شد، نه‌تنها موجی از اعتراضات سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی را برانگخیت بلکه موجب تیرگی روابط آمریکا و حامد کرزی رئیس جمهور وقت افغانستان شد تا جایی که کرزی بارها با صراحت خشم خود را از نحوه انجام مأموریت‌های نظامیان خارجی در افغانستان ابراز داشت و خواستار قطع کامل هر نوع عملیات شبانه شد.

به رغم این که جنایات و جرایم جنگی صورت گرفته توسط نظامیان غربی طی بیست سال اشغال افغانستان اثبات شده است اما ‌به استثنای چند مورد، این جنایات‌ نه تنها از سوی کشورهای متبوع مورد پیگرد قرار نگرفت و در مواردی حتی کتمان و انکار شد، بلکه به مراجع بین‌المللی مانند دیوان کیفری نیز اجازه بررسی و وارسی به آن‌ قضایا داده نشد.  در سپتامبر ۲۰۱۸، آمریکا تهدید کرد که در صورت متهم شدن نظامیان آمریکایی که در افغانستان خدمت می‌کنند، قضات دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) تحریم خواهند شد. واشنگتن همچنین تهدید کرد که در صورت انجام تحقیقات در مورد اتهامات جنایات جنگی توسط ایالات متحده در افغانستان، با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری نخواهد کرد.

این جنایات جنگی صورت گرفته توسط نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان، لکه ننگ و رسوایی بر جبین کشورهای غربی که پیوسته ادعای حمایت دروغین‌ از حقوق بشر دارند، تا ابد باقی خواهی ماند.

این کشورهای مدعی صیانت از ارزش‌ها و کرامات انسانی که چنین زخم نادرمان را بر پیکره حقوق بشر وارد ساخته‌اند، خود را پرچم دار حقوق بشر می‌دانند و هر از گاهی به بهانه‌های مختلف کشورهای شرقی را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند.

در حالی که خود طی بیست سال اشغال افغانستان، مشغولیتی جز نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن کرامت انسانی نداشته‌اند.

دردناک‌تر آن است که برخی شعارهای دروغین دولتمردان آمریکا و انگلیس را درباره صیانت از حقوق بشر باور کرده و به آن دلخوش بودند و هستند.

شاید هر چه گویم کفایت نکند اما متاسفانه نه تنها آمریکایی ها و ناتو مرتکب جنایات جنگی شده اند بلکه در رشد تروریزم بخصوص رشد گروهک های تروریستی در افغانستان عملا نقش داشته اند و بارها گفته اند القاعده و داعش را در افغانستان نابود کرده ایم اما چندی نگذشت که خلاف آن ثابت شد و با حملات انتحاری و انفجاری در مقابل شیعیان و فارسی زبانان حضور خود را در افغانستان ثابت و پررنگ ساخته اند.

از قدیم گفته اند مشت نمونه خروار، اما جنایت بزرگ آمریکایی ها جفا به حق مردم افغانستان بوده طوری که با دامن زدن به قوم پرستی و مذهب پرستی و حمایت از یک قوم مشخص در افغانستان صراحتا نشان دادند که خلاف گفته هایشان عمل کردند.

همانگونه که در بیست سال پسین بر علیه طالبان جنگیدند اما در آخر طی یک تفاهم ننگین حکومت و اداره افغانستان را به آنان تسلیم نمودند و بزرگترین جفا را به حق میلیون ها افغان همین ناقضان حقوق بشر انجام دادند.َ

نویسنده: شاپور نایب زاده

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.