خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ثبت بازمانده های تاریخی هرات در فهرست میراث های جهانی_ یونسکو

ثبت بازمانده های تاریخی هرات در فهرست میراث های جهانی_ یونسکو

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که تلاش‌ها از بهر ثبت برخی از بازمانده‌های تاریخی هرات در فهرست میراث‌های جهانی در سازمان یونسکو جریان دارد.

خبرگزاری حاما: عتیق الله عزیزی، معین فرهنگ و هنر این وزارت در یک نشست خبری در هرات می‌‌افزاید که برای فراهم شدن شرایط ثبت بازمانده‌های تاریخی کشور در سازمان یونسکو، حکومت بسیاری از این آبده‌های تاریخی را مرمت و بازسازی می‌کند.

معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، تصریح کرد: «باغ بابر هم در ثبت فهرست میراث جهانی یونیسکو است، سر آن هم بحث جریان دارد. همین موارد و جا‌های که خود یونیسکو تثبیت کرده بودند در هرات، سر آن نیز مجالس داریم و باز که برویم تجدید می‌کنیم.»

هرات بیش‌ از ۷۸۰ بازمانده تاریخی را در خود جا داده است.

به گفته مسوولان محلی هرات، بیش‌تر این بازمانده‌های تاریخی تخریب شده و یا در حالت فروپاشی قرار دارند و نیاز است تا حکومت در زمینه مرمت این آبده‌های تاریخی تلاش ورزد.

نعیم الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات، گفت: «بسیار آبدات تاریخی داریم که متأسفانه نه در گذشته و نه در حال چنین امکاناتی وجود ندارد که اقدامات جدی بر آن صورت گیرد. ما بار بار از مرکز تقاضا کردیم و ان‌شاءالله با همکاری معین صاحب بر اساس اولویت‌بندی به آن توجه شود.»

در همین حال، برخی از آگاهان فرهنگی در هرات می‌گویند که تاهنوز تلاش‌های اثرگذار برای ثبت بازمانده‌های تاریخی کشور در فهرست میراث‌های جهانی صورت نگرفته است.

ولی شاه بهره، آگاه امور فرهنگی، می‌گوید: «عدم همکاری خود یونیسکو و در قدم دوم عدم تخصیص بودجه که ما خریداری کنیم و بعضی ساحات تاریخی و باستانی و کمک کنیم به خود کسانی که مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی خود عطف توجه بکنند. از سوی هم، بی‌پروایی تعدادی از مردم ما و صاحبان خود خانه‌ها است.»

آگاهان فرهنگی به این باورند که برای جلب گردشگر بیش‌تر و حفظ میراث‌های با ارزش کشور، نیاز است که حکومت در زمینه مرمت و حفاظت از این آبدات تاریخی تلاش ورزد.

محمدعیسی بیان

خبرگزاری حاما
‏#Hama_News_‌خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.