خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

قادری: افغانستان برای اطفال یک کشور خطرناک با آیندۀ تاریک است

قادری: افغانستان برای اطفال یک کشور خطرناک با آیندۀ تاریک است

اتحادیه ملی کارگران افغانستان می‌گوید که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل فقر مجبور به انجام کارهای شاقه و سنگین بالای فرزندان خود شده اند و تعداد این کودکان افزایش یافته است.

خبرگزاری حاما: معروف قادری، رئیس اتحادیه ملی کارگران افغانستان روز گذشته(سه شنبه ۱۴ سنبله) گفت، افغانستان مکان بد برای کودکان است: “افغانستان برای اطفال، یک کشور نهایت خطرناک و با آیندۀ تاریک است. شما می دانید که در افغانستان بیشتر از ۱.۲ میلیون کودک به کارهای شاقه مصروف هستند که هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روانی بالای آنها اثرات نهایت منفی دارد و کودکان آینده سازان جامعه هستند و آینده برای افغانستان تاریک به نظر می‌رسد. کودکان به خاطر نبود کار برای پدران و مادران‌شان و بیکار شدن آنها که نان آور خانواده بودند و افزایش فقر و ناامنی، به کارهای شاقه و خطرناک رو آوردند و تعداد آنها افزایش یافته است.”

بر اساس گزارش دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اخیراً ۸۰ درصد خانواده‌ها در افغانستان با کمبود درآمد، مواجه هستند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز اخیراً گفته که از هر پنج کودک در افغانستان یک تن آن کار می کند و ۲۲ درصد این کودکان به کارهای شاقه و سنگین مصروف هستند.

رنگیزه نور یک روانشناس کودک می‌گوید که انجام کار سخت و شاقه بر روان کودکان تاثیر ناگوار دارد: “کودک، این انسان کوچک مرحله‌ای از رشد دارد که به آن دوران کودکی می‌گویند. این نخستین مرحله زندگی هر انسان است که جامعه، محیط ماحول، طبیعت، حیوانات، خود و دیگران را می‌شناسد. در این مرحله، کودک شناخت را از طریق بازی، حوصله مندی اطرافیان و تجربه خود در محیط ماحول، حاصل می‌کند. کار بالای کودک اصلاً مناسب نیست. اما به او در کار سهم دادن، برای کسب تجربه و مسئولیت پذیری چیزی دیگری است، اما کار سنگین بالای کودک به خاطر کسب درآمد، به معنی از بین بردن مرحلۀ کودکی و جلوگیری از رشد طبیعی اوست.”

بر اساس گزارش‌های سازمان بین‌المللی کار ملل متحد، ۱۶۰ میلیون کودک در جهان کار می‌کنند که حدود ۸۰ میلیون تن از آنها به کارهای شاقه و سنگین مشغول هستند.

در سال‌های گذشته اتحادیه ملی کارگران افغانستان، تعداد کودکان کارگر در این کشور را حدود سه میلیون و هفتصد هزار تن گفته بود، اما تعداد کودکانی که به کارهای شاقه و سنگین اشتغال داشتند، کمتر بود.

محمد حفیظ فرملی
#Hama_News_‌خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.