خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

ملل متحد: سروی برداشت حاصلات گندم در افغانستان آغاز شد !

ملل متحد: سروی برداشت حاصلات گندم در افغانستان آغاز شد !

اداره خوراک و زراعت سازمان ملل متحد (FAO) می‌گوید که سروی برداشت حاصلات گندم را از شرق افغانستان آغاز کرده است.

خبرگزاری حاما: این ادارۀ سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) با نشر پیامی در تویت نوشت که این سروی از ولایت ننگرهار راه‌اندازی شده و قرار است که در ۳۳ ولایت دیگر نیز گسترش یابد.

اداره خوراک  و زراعت سازمان ملل متحد، هدف این سروی را مشخص‌کردن کمیت و کیفیت حاصلات گندم در سراسر افغانستان خوانده است.

این سروی در حالی راه‌اندازی شده است که بارندگی‌های ماه اپریل بالاتر از سطح متوسط بوده و سکتور زراعت افغانستان را تا حدی متضرر کرده است.

یک نهاد زیر مجموعه اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده (USAID) موسوم به (FEWS NET) با نشر گزارشی گفته است که بارندگی‌های شدید ماه اپریل حاصلات زراعتی را در مناطق شمالی، شمال شرقی و غربی افغانستان آسیب رسانده است.

همچنان این اداره گفته است که سیلاب‌های ناشی از این بارندگی‌ها حدود ده‌هزار هکتار زمین زراعتی را در مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور تحت تاثیر قرار داد.

اما در گزارش آمده است: “بارش اخیر نیز به طور مثبت به شرایط کشتزارهای للمی و مراتع در سراسر کشور کمک کرده است، به جز در ارتفاعات مرکزی، جایی که دما هنوز معمولاً پایین است. با این حال، شرایط مرتع احتمالاً در طول بهار بهبود خواهد یافت”.

گزارش گفته است که با پایان یافتن فصل بارندگی، انتظار می‌رود دسترسی خانواده‌ها به غذا و درآمد با شروع برداشت محصول و فرصت‌های کار زراعتی بهبود یابد.

بر اساس آمار رسمی، افغانستان سالانه به ۶.۶۲ میلیون متریک تن گندم نیاز دارد، اما بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در داخل تولید می‌شود.

اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان سال گذشته گفته بود که ۴.۳ میلیون متریک تن گندم از کشت‌زارهای للمی و آبی برداشت شد.

بر اساس یافته‌های این اداره، سال گذشته در مجموع ۲.۰۲ میلیون هکتار زمین گندم کشت شد که از این میان ۱.۳۴ میلیون هکتار آن آبی و ۶۸۰ هزار هکتار دیگر آن للمی بود.

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.