خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

یک جنرال حکومت پیشین افغانستان مقاومت مسلحانه علیه طالبان را آغاز می‌کند

با گذشت هر روز درهای حل و فصل سیاسی میان حکومت طالبان و مخالفانش در حال بسته شدن است.

اخیراً شماری از افراد زیرنام‌هایی مختلف و در ولایت های گونه‌گون دست به مقاومت مسلحانه زده اند، اما تازه‌ترین این رخدادها سخنان سمیع سادات، یکی از جنرالان ارشد نیروهای مسلح سابق افغانستان است که می‌گوید، آنها مکلف اند که برای آزادی افغانستان دست به کار شوند.

آقای سادات در یک پیام صوتی که بیشتر خطاب به نیروهای امنیتی و دفاعی جمهوری سابق بود، مدعی شده که طالبان به خواست دشمنان افغانستان برای فرار کدرها و تخریب زیرساخت‌ها عمل کرده اند.

آقای سادات تاکید کرده که پس از عید، روند بسیج نیروهای امنیتی و دفاعی آغاز خواهد شد: “ما برای کشورمان گام‌های عملی خواهیم برداشت و در این گام‌های عملی، فعالیت سیاسی، جنبش مدنی و فعالیت مسلحانه وجود دارد. متأسفانه ما چاره‌ای نداریم طالبان ما را مجبور کرده است تا اسلحه به دست گرفته و کشورمان را با زور اسلحه آزاد کنیم.”

جنرال سمیع سادات چندین سمت نظامی کلیدی را در زمان نظام جمهوری برعهده داشت که در آخرین ماموریت مسئول عمومی امنیت کابل بود.

وی همچنین فرمانده قول اردوی میوند و رئیس قوای خاص اردوی ملی بوده است.

اما طالبان در واکنش به اظهارات آقای سادات گفته است که اگر این گونه افراد از عفو عمومی استفاده نکنند و دست به کاری بزنند، با موضع سختی روبه‌رو خواهند شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به  رسانه ها گفت: “این خیلی آسان است، هرکسی می‌تواند ادعایی داشته باشد، اما واقعیت این است که در افغانستان هیچ جایی برای پیوستن به مخالفان و یا همدردی با این جبهه وجود ندارد.”

از شکل گیری یک جنبش جدید ضد طالبان در حالی سخن زده شده که جبهۀ مقاومت ملی و برخی دیگر از مقاومت ‌گران در شماری از بخش‌های مختلف افغانستان در حال جنگ با طالبان اند.

چندی پیش سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان (سیگار) گزارش داد که شماری از کماندوهای پیشین نیروهای مسلح افغانستان به جبهۀ ضد طالبان پیوسته اند.

Input your search keywords and press Enter.