خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

افزایش خطر ابتلا به دیابت در اثر کم خوابی !

افزایش خطر ابتلا به دیابت در اثر کم خوابی !

تحقیقات و گزارش‌های زیاد تاکنون نشان داده است که کم خوابی منجر به خطر افزایش عوارض قلبی و عروقی و ذهنی و مغزی می‌شود، اخیرن در نتیجه تحقیقاتی تازه مشخص شده که کم خوابی با ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ نیز مرتبط است.

بر اساس نتایج این تحقیق مشخص شده که افرادی که به طور منظم پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند، بدون توجه به رژیم غذایی خود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

در همین‌حال، نتایج به دست آمده از این تحقیق همچنان مشخص کرد که افزایش مدت خواب روزانه به هفت ساعت ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.

با این‌حال، کریستین بندیکت، استادیار دانشگاه اوپسالا و محقق ارشد این پژوهش که در نشریه جاما نت‌ورک اوپن منتشر شد می‌گوید: «توصیه من به‌طور کلی اولویت دادن به خواب است، اگرچه می‌دانم همیشه ممکن‌ نیست، به‌خصوص اگر پدر و مادر چهار نوجوان باشید.»

همزمان با این، بر اساس گزارش نیویارک پست، بیش از ۳۸ میلیون آمریکایی به دیابت نوع ۲ دچارند. از عوامل خطرزای این بیماری، اضافه‌وزن، سن بالای ۴۵، و نداشتن تحرک بدنی است.

یافته‌های این تحقیق، که روز سه‌شنبه در نشریه جاما نت‌ورک اوپن منتشر شد، بر ارزیابی الگوهای خواب و رژیم غذایی ۲۴۷ هزار و ۸۶۷ بزرگ‌سال بریتانیایی ۳۸ تا ۷۱ ساله مبتنی است که ۵۳ درصد آن‌ها زن هستند.

دیابت می‌تواند به طریقه‌های مختلف بر خواب تأثیر بگذارد. اولین و مهم‌ترین تأثیر از طریق تنظیم نامناسب قند خون است. هنگامی که سطح قند خون بیش از حد بالا یا پایین باشد، خواب می‌تواند مختل شود.

علاوه بر این، دیابت ممکن است باعث شود که فرد احساس خستگی مداوم کند، حتی اگر خواب کافی داشته باشد. این بیماری همچنان می‌تواند باعث ایجاد چندین عارضه شود که بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند. یکی از شایع‌ترین این عوارض، نوروپاتی دیابتی است. نوروپاتی دیابتی، که آسیب اعصاب ناشی از دیابت است، می‌تواند احساس سوزن سوزن شدن، درد، یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها ایجاد کند. این شرایط می‌تواند به ویژه در شب‌ها تشدید شود و مانع خواب راحت شود.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید چند نکته مهم در نظر گرفته شود، از جمله: ایجاد یک محیط خواب راحت، رعایت یک برنامه خواب منظم، کنترول قند خون قبل از خواب، اجتناب از مصرف کافئین و الکول، انجام تمرینات آرام‌بخش قبل از خواب، کاهش استرس.

در نتیجه می‌توان گفت که تحقیقات نشان می‌دهند که بهبود خواب به کنترول بهتر دیابت کمک می‌کند و به نوبه خود، مدیریت دقیق دیابت می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. در نهایت، هدف این است که بیماران دیابتی یک زندگی سالم‌تر و با کیفیت‌تری داشته باشند.

نیلوفر موسوی

خبرگزاری حاما
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.