خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

آیا انقلاب صنعتی در افغانستان نتیجه مثبت در عرصه خود کفایی خواهد داشت؟

آیا انقلاب صنعتی در افغانستان نتیجه مثبت در عرصه خود کفایی خواهد داشت؟

هدف از نوشتن چنین محتوا بیان بعضی از نکات در مورد انقلاب صنعتی و تاثیرات آن در افغانستان است.

انقلاب صنعتی در طول تاریخ دوباره در جهان شکل گرفته است که کشور انگلستان از جمله کشورهای پیشتاز در این زمینه است، که این انقلاب بعدها به کشورهای اروپایی وارد شده است،
انقلاب صنعتی به چه معنی است؟ منظور ازین انقلاب تغییرات بزرگی در حوزه های صنعت ، کشاورزی، تولید و حتی خدمات میباشد، صنعتی شدن خود معنی استفاده از ماشین آلات گوناگون بجای نیروی کار انسانی را افاده میکند.
دستاوردها انقلاب صنعتی بکار گرفتن دستگاه های مختلف بجای روش‌های تولید سنتی به کمک نیروی دست و طراحی ساخت ماشین آلات گوناگون و استفاده از آن ها برای پیشبرد اهداف صنعتی میتوان اشاره کرد،
چه عواملی باعث میشود که کشورها روبه صنعتی شدن بیاورند ؟
گسترش استعمار کشورهای اروپایی و افزایش کشورهای تحت استعمار مهاجرت ها از یک قاره به قاره دیگر باعث میشود کشورها روله صنعتی شدن بیاورند.
ناگفته نباید گذاشت هرپدیده در جوامع بشری نواقص و مزایایی خودرا دارد که انقلاب صنعتی نیز ازین دو برخوردار است از جمله مزایایی آن میتوان افزایش محصولات کشاورزی و گسترش کارخانه های متعدد نام برد، اما وقتی به نواقص این انقلاب متوجه میشویم به داشتن یک آینده خوب بعد از یک انقلاب صنعتی در کشور نگرانی بیشتر ذهن مارا درگیر میسازد.
که از جمله میتوان به آلوده گی هوا ، فقر و تنگدستی، بیکاری کارگران با افزایش ماشین آلات ، بیسوادی، بروز بیماری های روانی و افزایش زباله ها صنعتی نام برد.
در مقایسه به این که آیا افغانستان به یک انقلاب صنعتی نیاز دارد ؟ ویا اقتصاد کشورما با این انقلاب به خود کفایی می‌رسد؟
دراین بخش از مقاله برای تحلیل این موضوع میپردازیم؛
به اساس گزارشات سازمان ملل متحد در دو سال گذشته افغانستان کشوری خوانده شده که اقتصاد آن در آستانه فروپاشی قرار دارد که عواملی متعدد باعث این رکود اقتصادی شده از جمله شیوع ویروس کرونا ، تغییرات حکومت به یکبارگی ، خشکسالی شدید غیر معمول میتوان یاد اور شد.
در حالیکه از باقدرت رسیدن امارات اسلامی بدینسو در افغانستان نشانه های اولیه بهبود مانند نرخ ارز باثبات، افزایش صادرات ، و افزایش کمک های جامعه جهانی سبب شده تا اندازه اقتصاد کشور را از ورشکستگی نجات دهد.
با این حال هنوزم افغانستان از جمله کشور های زیرفقر به حساب میاید.
در طی سالیان متمادی افغانستان با این که یک کشور آزاد و مستقل هست اما نظام های حاکم در کشور نتوانستند نظام اقتصادی را از مسایل سیاسی به دور نگه دارند تا بتوانند یک اجتماع ثروتمند و یک کشور خودکفا در عرصه اقتصاد داشته باشند.
رسیدیم به اینکه کشورما برعلاوه اینکه یک کشور صنعتی نیست اما پیامدهای یک انقلاب صنعتی را تجربه کرده است آلوده گی هوا، بیسوادی، فقر و تنگدستی، و بیماری های روحی از جمله این پیامدها است.
چون افغانستان از لحاظ فرهنگی بیشتر مردمان سنتی دارند به شغل و پیشه دستی بیشتر علاقه نشان می‌دهند و هرگاه ما ما بخواهیم درافغانستان یک انقلاب صنعتی را به راه بیندازیم باید سطح سواد در کشور را افزایش دهیم در حال حاضر نیم قشر از جامعه از درس و تعلیم باز مانده اند و جوانان از وضعیت بدی روحی و همچنان اقتصادی به مهاجرت روی آوردند ازینرو ما نمیتوانم به آینده یک انقلاب صنعتی در افغانستان در وضعیت فعلی خوشبین باشیم ما باید در سدد راهکارهای بهتر برای داشتن یک افغانستان خودکفا باشیم.

نویسنده: مهریه فیضی

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.