خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

تهاجم فرهنگی در افغانستان

تهاجم فرهنگی در افغانستان

اگر به فرهنگ افغانی خود نظر بیندازیم فرهنگیست که در همه ابعادش غنی میباشد، اما استفاده از تکنالوژی معاصر،بیانگر این سخن است که ما با کاروان پیشرفت جهانی گام برمیداریم که این به منفعت مردم ما میباشد.
افغانستان کشوریست که در جریان ۲۰ سال گذشته، با حضور نیروهای خارجی بیش از ۴۰ کشور جهان، مورد تهاجم فرهنگی بیگانه گان قرار گرفته است که این خود باعث افزایش ناهنجاری های عنعنوی، زبانی و سایر موارد دراجتماع ما شده است.
و تمام داشته های اسلامي و انساني يک کشور نسبتاً مذهبي اي نظير افغانستان را از پای در آورده اند.
فقر فرهنگي در افغانستان زمينه‌ ساز هجوم فرهنگ بيگانه در بين مردم میباشد ، این تهاجم از طریق تلویزیونها، پخش آهنگها، تابلوهای تبلیغاتی و هتل ها صورت میگرفت و دولت بخصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ هیچ طرحی برای جلوگیری این تهاجم فرهنگی نداشته.
فرهنگ ما در همه ابعادش غنی میباشد، اما استفاده از تکنالوژی معاصر،بیانگر این سخن است که ما با کاروان پیشرفت جهانی گام برمیداریم که این به منفعت مردم ما میباشد. اما استفاده از لهجه های دیگران و کاربرد اصطلاحات بیگانگان در فرهنگ کشور ما تأثیرپذیری از دیگران محسوب میشود که این دلیلی است بر عقب ماندگی جامعه ما، در حالیکه فرهنگ ما غنی از لهجه ها و اصطلاحات درست میباشد.
اگر از ترویج فرهنگ بیگانه و تهاجم خموش جلوگیری صورت نگیرد تهدیدات آن نسبت به ناامنی ها و مواد مخدر بیشتر خواهد بود. زیرا تهاجم فرهنگ های خارجی بر عقیده و حس وطن دوستی جوانان افغانستان تاثیرات بسزایی دارد.
طبيعي است كه اگر ابعاد مثبت فرهنگ غرب به خصوص در جهان سوم نفوذ كند شايد جهان سوم هم داراي تكنولوژي و ترقي شود،اما
هدف از ورود فرهنگ بيگانه بافت هاي منفي فرهنگ غرب در كشور ما است كه به نحوي جامعه را در يك فساد سياسي و فرهنگي غرق میكنند.
اين واضح است كه غرب تكنولوژي خود را به ما نمي دهد و فقط مي خواهد به نحوي تأثير خود را در تمام كشورهاي اسلامي داشته باشد.
حقیقت اینست که افغانستان از گذشته ها مهد و گهوارۀ تمدن بوده است و همچنان با تمدن های بیرونی روابطی داشته که هم دیگران ازین تمدن متأثر شده و هم افغانها از تمدنهای مفید دیگران استفاده نموده است.
اما بنابر عوامل زیادی همچون جنگ و مهاجرت ها مردم افغانستان از فرهنگ و تمدن عقب گذاشته شدند و از کاروان پیشرفت در ساحات مختلفی همچون صنعت و زراعت دور ماندند و از اینجا بود که فرهنگ افغانستان تأثیرپذیر گردید.
به باور برخی ها تهاجم فرهنگی در کشور ما سبب شده که در ادارات حکومتی دو زبان رسمی افغانستان به فراموشی سپرده شود و به جای آن زبان سومی (انگلیسی) مورد استفاده قرار گیرد.

همه ساله در كشورهای اسلامی از جمله افغانستان، مردم مسلمان و خداجو پس از پایان ماه رمضان و در ایام عید سعید فطر، هر كدام به طريقی عيد را جشن گرفته و خود را در برگزاري جشن هاي عظيم و همگاني سهيم می نمایند.

در این میان رسانه های جمعي نیز نقش موثر و بسزایی را در سرگرم كردن مردم در ايام تعطيلات داشتند و دارند.
دراین چند سال اخير تعداد کثیری از تلويزیون های خصوصی و دولتی که در افغانستان فعالیت می کردند به صورت بي سابقه اي عيد سعید فطر را جشن گرفته و مي گيرند، اما برخی از اقدامات آنها متضاد با شئونات اسلامی بوده و با ارزشهای اسلامی مغایرت داشت ، گويي كه دریک كشور اروپايي مشغول به كار می باشند.

این عملکردها با نارضایتی برخی از مردم متدين و خداجوی کشورمان همراه بوده است و میباشد.

تهاجم فرهنگي در افغانستان به اوج خود رسيده است، نوجوانان و جوانان با تاثیرپذیری از برنامه هاي تلویزيوني، رفتار و كردار غرب را پياده مي کنند كه این براي جامعه اسلامي ما بسيار خطرناك مي باشد.

در حال حاضر با به قدرت رسیدن حکومت امارت اسلامی روند این تهاجم نسبتا سر جایش ایستاده اما امید این است که در آینده ها فرهنگ افغانی ما از زیر بار فرهنگ غربی بیرون آید : مردم متدين و مسلمان افغانستان باید در برابر تهاجم غرب با تمام قدرت و توان ایستادگی کنند و براي اجراي احكام اسلامي در كشور، برنامه ها و اقدامات جدي بکار گیرند.

نویسنده: مهریه فیضی

خبرگزاری حاما

Input your search keywords and press Enter.