خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

چرا خمیازه می‌کشیم و دلایل بروز آن چیست؟

چرا خمیازه می‌کشیم و دلایل بروز آن چیست؟

خمیازه بازکردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی و گاهی همراه با کشش در دست‌ها و سینه است که تقریبا از زمان پیش از تولد و در یازده هفته‌ای قابل مشاهده است.

برخی هم خمیازه کشیدن را پاسخ های اتوماتیک بدن نسبت به خستگی و استرس می‌‌دانند.

این الگوی رفتاری غیر ارادی اکثرن ‌در انسان، موش، پرنده و حتی جنین‌های درون رحم مشاهده می‌شود. اما دانشمندان همچنان نسبت به دلایل بروز این پدیده در حیرت هستند.

خمیازه کشیدن موجب کاهش دمای خونی می‌شود که به سمت مغز در حرکت است و این خون سردتر ، از گرم‌شدن بیش از اندازه مغز جلوگیری می‌کند.

این در حالی است که در طول سال های متمادی، فرضیه‌هایی درباره علت خمیازه مطرح شده است. از جمله این‌که خمیازه برای تنظیم میزان اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بدن اتفاق می‌افتد. اما آزمایش‌ها نشان داده‌اند که تغییر غلظت این گازها تاثیر چندانی بر بروز خمیازه ندارد.

در حال حاضر، شایع‌ترین فرضیه‌ها عبارت است از: خمیازه برای خنک کردن مغز صورت می‌گیرد، و خمیازه باعث تحریک مغز و افزایش هوشیاری می‌شود.

خمیازه به دلیل کمبود اکسیژن و افزایش دی‌اکسید کربن در بدن بروز می‌کند . شخص با خمیازه کشیدن (بازکردن دهان) اکسیژن بیشتری وارد بدن خود کرده و کمبود آن را جبران می‌کند. همچنان بدن در پی خستگی یک واکنش طبیعی به صورت خمیازه نشان می‌دهد.

خمیازه کشیدن همچنان به دلایل خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی، دلایل شیمیایی، میکانیزم حفاظت از گوش، تنظیم دمای مغز، واکنش به کاهش اکسیژن، در بدن بروز می‌کند.

با این حال، علت دقیق خمیازه مشخص نیست، اما معمولن خستگی و بی حوصلگی است. گاهی حتی وقتی در مورد خمیازه صحبت می‌کنیم و یا شخصی را در حال خمیازه کشیدن می‌بینیم، ممکن است خمیازه بکشیم.

راه های برای جلوگیری از خمیازه کشیدن وجود دارد از جمله: تنفس عمیق، حرکت کردن، محدود یا کم‌کردن مصرف کافئین.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.