خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

هرات مهم ترين ولايت از نظر تجارت در افغانستان!

هرات مهم ترين ولايت از نظر تجارت در افغانستان!

‎ولایت هرات به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، بزرگترین تولید کننده زعفران در افغانستان است، گزارش ها حاکی از آن است که تقریباً 80 درصد
‎نیروی کار این بخش را زنان تشکیل می دهند.

خبرگزاری حاما: ثریا دقیق، مسئول یکی از فابریکه های پروسس زعفران در ولایت هرات، با خامه پرس به اشتراک گذاشته است که 50 تا 60 زن که اکثراً دختران مکتب و خانه دار هستند، در این کارگاه به طور فعال به تولید روزانه زعفران مشغول هستند.

وی هدف از راه اندازی این کارخانه فرآوری زعفران را ایجاد فرصت های شغلی برای زنانی می داند که به دلیل محدودیت ها بیکار شده و با مشکلات مالی قابل توجهی مواجه هستند، او بر تعهد خود به حمایت از زنان تاکید کرد.
خانم ثريا همچنان افزود: كه در صورت چالش هاي فراوان در كشور توليد زعفران رو به افزايش است .

این کارخانه کشت زعفران که در سال ۱۳۹۸ تأسیس شده است، زمینه اشتغال ده‌ها زن را در زمینه‌های مختلف از جمله کشت و فرآوری زعفران و نیز کشاورزی و زمین‌داری فراهم کرده است.

گفتنی است، هشتمین جشنواره گل زعفران روز پنجشنبه با حضور تنی چند از زعفران فروشان، تجار و دهقانان در هرات برگزار شد.

لیلا یکی از حاضران در هشتمین جشنواره زعفران در هرات خاطرنشان کرد که به نظر می رسد حضور بانوان در این جشنواره نسبت به سال های گذشته کمتر شده است.

بر اساس آمار منتشر شده، کشت زعفران در کشور نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

به گفته وی، هشتاد درصد نیروی کار تولید زعفران در هرات را زنان تشکیل می دهند که در بخش های مختلف از جمله پروسس، بسته بندی و نظافت مشغول هستند.

هرات بزرگترین تولید کننده زعفران در افغانستان است که سالانه ده ها تن از این محصول را به کشورهای خارجی صادر می کند و جایگاه منحصر به فردی در بازارهای جهانی دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش ها در حال حاضر 30 شرکت تجارت زعفران در هرات فعالیت دارند و بیش از 80 درصد کارمندان آنها در بخش های مختلف پروسس زعفران را زنان و دختران تشکیل می دهند.

Shakila Shams
#Hama_News_خبرگزاري حاما

Input your search keywords and press Enter.