خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

سازمان جهانی بهداشت: سلامت میلیون‌ها تن در سراسر جهان با تهدید رو‌به‌رو است !

سازمان جهانی بهداشت: سلامت میلیون‌ها تن در سراسر جهان با تهدید رو‌به‌رو است !

سازمان جهانی بهداشت، به مناسبت روز جهانی «بهداشت» اعلام کرده که حق سلامت میلیون‌ها تن در سراسر جهان به طور فزاینده‌‌ای با تهدید روبه‌رو است و بیش از نیمی از جمعیت جهان زیر پوشش خدمات بهداشتی ضروری قرار ندارند.

خبرگزاری حاما: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت دولت‌ها و کشور‌های جهان نتوانسته‌اند که خدمات بهداشتی اساسی برای بیش از ۴ میلیارد نفر یعنی نیمی از جمعیت کره زمین را به صورت کامل فراهم کنند.

هر سال هفتم اپریل به عنوان روز جهانی بهداشت شناخته می‌شود، امسال این روز با شعار این روز «سلامت من، حق من» گرامی‌‌‌داشت می‌شود.

روز جهانی بهداشت از سال ۱۹۴۸ برای نخستین بار از سوی سازمان جهانی بهداشت جشن گرفته شده است یکی از مهمترین مناسبات جهانی و بین‌المللی است.

در همین حال، سازمان جهانی بهداشت برای سال ۲۰۲۴ شعار (سلامت من، حق من) را در نظر گرفته است که بر اهمیت حق دسترسی به خدمات بهداشتی و حفظ سلامت فردی تأکید دارد.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت در رابطه با علت انتخاب این شعار آورده است: بیماری‌ها و فاجعه‌های بهداشتی به عنوان عوامل اصلی مرگ و ناتوانی مطرح هستند در کنار آن منازعات و جنگ‌ها نیز موجب مرگ، درد، گرسنگی و استرس روانی می‌شوند، استفاده از سوخت‌های فسیلی همزمان بحران‌های اقلیمی را شدت بخشیده و حق استفاده از هوای تمیز را برای ما را از بین می‌برد، در واقع آلودگی هوا هر ۵ ثانیه جان یک نفر را می‌گیرد.

از سوی‌هم، شورای سلامت سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد داده است که ۱۴۰ کشور حق سلامت را به عنوان حق بشری در قانون اساسی خود تجلی دهند.

این در حالی است که، حداقل ۴/۵ میلیارد نفر(بیش از نیمی از جمعیت جهان) در سال ۲۰۲۱ تحت پوشش کامل خدمات بهداشتی اولیه نبوده اند.

نیلوفر موسوی
‏#Hama_News_خبرگزاری‌حاما

Input your search keywords and press Enter.