خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

کتاب‌های که در قفسه‌ها خاک می‌خورند ـ کسی در فکر جیب خالی دانش‌جویان نیست

کمرنگ شدن فرهنگ مطالعه دربین جوانان، و اُفت بی‌پیشینه‌ی بازار کتاب در یک و نیم دهه‌ی اخیر، باعث نگرانی صاحبان کتاب فروشی‌ها و مالکان چندین انتشارات در شهر کابل‌ شده‌است.
عبدالصمد عزیزی (نام مستعار)، مالک یکی از کتاب‌فروشی‌های روی جاده با اظهار نگرانی از کمرنگ شدن خرید و فروش کتاب می‌گوید بجز کتاب‌های درسی که به خاطر نیاز و بعضی کتاب‌های رُمان به خاطر سرگرمی، دیگرهیچ کتابی خریدار ندارد.
خرید و فروش متباقی کتاب‌ها درحال سقوط است. وی افزود سال‌های قبل از فروش کتاب، عواید خوبی می‌گرفتیم؛ اما امسال با وجود افت شدید بازار کتاب، مجبور به پرداخت مالیه هم هستیم .
ناصر مقصودی، کتاب فروش دیگر؛ دلیل سقوط بازار کتاب را عدم انگیزه‌ی جوانان، به دلیل مشکلات اقتصادی می‌دانند.
وی هم‌چنان اضافه می‌کند، درسال‌های قبل روزانه هزار الی دوازده‌صد افغانی کار می کردیم؛ اما این روزها در شماری از موارد حتی یک کتاب هم نمی‌فروشیم .
این درحالی است‌که بعضی از محصلان دانشگاه‌ها از بلند بودن قیمت کتاب‌های درسی شکایت داشته و می‌گویند ما کرایه‌ی موتر نداریم، اما مجبور به خرید کتابی هستیم که با وجود حجم کم قیمت زیاد دارد .
به گفته‌ی این محصلان استادهای دانشگاه‌ها از طریق کتاب تجارت می کنند آن‌ها با یک کتاب خانه قرار داد میبندند و محصلان هم را مجبور به خرید کتاب از آن کتاب‌خانه می‌کنند و در صورت عدم خرید کتاب، تهدید به کم‌کردن نمرات شان می‌کنند.
خواستیم در مورد، نظر چند استاد را در باره ادعای این محصلان داشته باشیم؛ اما حاضر به گفتگو نشدند.
این درحالی است‌که برعلاوه‌ی این مشکلات، محصلان؛ اما اجازه‌ی کاپی یا ساخت چیپترهای درسی را هم ندارند .

رخشانه شفایی

Input your search keywords and press Enter.