خبر دقیق، متوازن و بی‌طرف را از خبرگزاری حاما دنبال کنید

باریدن برف در قبله مسلمانان یا پیام الهی .

بزرگان ما از قدیم میگفتند : باران رحمت خداوند ج است اما هر باران رحمت نمی آورد چون سیلاب های ناشی از باران همیشه برای مردم آفت است و دار وندار زحمات یکسال زحمت دهقانان را با خود تاراج میکند . اما همیشه در مورد برف میگفتند که برترین رحمت است که چشمه های  آبی کوهساران را غنا میبخشد و زمین را برای کشت و زراعت بارور میسازد . به خاطر دارم زمستان وقتی برف میبارید دهقانان باوجود سختی های زمستان مثل سرما ،  بیکاری ، نبودن  کافی  مواد سوخت و امثال این باز هم وقتی برف میبارید خوشحال می شدند  و از سال پر برکت و فراوانی به یک دیگر بشارت میدادند . سال ها قبل وقتی چند سال پیهم برف نبارید به راستی مردم کشور ما خصوصا دهقانان با مشکلات بسیار بی سابقه روبرو شدند تا حدی که مجبور به فروش و یا گرو کردن یک قسمت زمین زراعتی شان ، فروش دام های شان همچون گاو ، گوسفند و بز شدند . سالهای اخیر ما همه شاهد بارندگی های سنگینی بودیم که به همان تعبیر بزرگان سال پر میمنت و فراوانی را در پی داشت .
اما نوسانات اقلیمی در این سالها از محدوده تعبیر های سنتی مردم کشور مان پاه فراتر گذاشت و به یک موضوع مجهول با تعابیر نگران کننده در سطح تمام جهان مبدل شد و تحقیقات چند سال پیهم  اثبات کرد که این کره خاکی از لحاظ نوسانات اقلیمی چون بلند رفتن درجه حرارت  شدیدا در معرض تهدید قرار دارد و شاید چند سال البته معلوم نیست که چند سال بعد یخچال های قطب آهسته آهسته رو به   آب شدن خواهد رفت که  باعث بلند رفتند سطح آب ابحار خواهد گردید . و شاید در نتیجه این نوسانات بی سابقه بعضی ممالک و جزایر کوچک با نفوس محدود که دارند کاملا زیر آب شوند . و همه این نوسانات اقلیمی تا حال با ظهور حوادث بی سابقه در چهار گوشه جهان اثبات شده .  آبخیزی ها ، طوفان های بحری  در سواحل آرام ، باران های شدید همراه با سیلاب در مناطق خشک همه  گواه این نوسانات بوده . و یکی از این نوسانات که اخیرا جهان را شدیدا به حیرت انداخت باریدن برف در عربستان سعودی شهر مکه معظمه جای که قبله مسلمانان است بود . گرچه برای جهان این رویداد در حد نتایج یک تحقیق است که آنها در مورد نوسانات اقلیمی انجام داده اند  . اما برای جهان اسلام و مسلمانان جهان از لحاظ عقاید شان تعبیر کاملا مجزا دارد . شاید از دیدگاه محققان و علمای زمین شناسی و زیست شناسی کاملا یک موضوع خارج از عقلانیت و یک تعبیر احساساتی باشد .
شاید به اساس تعابیر مسلمانان  و تفسیر و ترجمه سوره زلزله
لحظات پایانی این روند حیات در کره زمین به پایان اش نزدیک شده باشد .
إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها«1» وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها«2» وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها«3» یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها«4» بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحی لَها«5» یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النّاسُ أَشْتاتاً لِیُرَوْا أَعْمالَهُمْ«6» فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ«7» وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ«8»
ترجمه : آن گاه که زمین به لرزش شدید خود لرزانده شود.و زمین بارهای سنگین خود را بیرون افکند.و انسان بگوید:زمین را چه شده است؟(که اینگونه سخت می لرزد).در آن روز زمین خبرهای خود را بازگو کند.چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است.در آن روز مردم به طور پراکنده(از قبرها)بیرون آیند تا کارهایشان به آنان نشان داده شود.پس هر کس به مقدار ذرّه ای کار نیک کرده باشد همان را ببیند.و هرکس هم وزن ذره ای کار بد کرده باشد آن را ببیند.
شاید هم پیامی باشد به آنانیکه که فراموش کرده اند که
آیه : وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلی‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدیرٌ
ترجمه : وحکومت آسمان‌ها و زمین برای خداست و خداوند بر هر کاری تواناست.
ما هم منحیث مسلمانان در میان دو نظر یکی  تراویده از علوم دنیوی که نتیجه تفکرات انسانی است  که شاید دچار اشتباه شود .
و نظر دیگر که عقاید پاک اسلامی ما به خداوند واحد و لاشریک که است و  در اراده های پروردگار حکمتی نهفته  است آنرا مقدم میدانیم . و باریدن  این برف را در شهری که قبله مسلمانان جهان است به فال نیک میگیریم و دعا میکنیم تا خداوند ج دامن نفاق و جنگ را از کشور ما نیز برچیند و رحمت شایان اش را شامل حال این ملت مظلوم ما سازد .

بری افغانپور

Input your search keywords and press Enter.